Lai gan es cenšos izvairīties no patēriņa sērgas, ar ko sirgst mūsdienu rietumu pasaule, un mēģinu lielveikalos pirmssvētku dienās nerādīties, tomēr šodien izvairīties no viena tāda apmeklējuma nesanāca. Tā nu es devos uz vienu no lielo tirdzniecības tīklu veikaliem. Un biju patīkami pārsteigts, ka šis tirdzniecības tīkls atļāvies sarūpet atlaides plašam preču klāstam. Pat tādām pārtikas precēm kā olas bija atlaides.
Patīkami, ka tā vietā, lai alkatīgi celtu cenas, jo skaidri zināms, ka patēriņš būs, cenas tiek laistas uz leju.
Nu visdrīzāk tam visam apakšā ir salts aprēķins ar vienu mērķi, lai cena*pārdotais daudzums=>max
Gan jau tev taisnība, ka cenu samazināšanas mērķiš ir vēl vairāk veicināt pārdošanu.
Bet nu cik bija radies iespaids par vietējiem tirgotājiem, tad, redzot ka pieprasījums strauji aug, šie nekautrējas celt cenu, lai nosmeltu pēc iespējas lielāku peļņu. Tomēr šeit ir pilnībā pretējs piemērs.
Nu varbūt vietējiem tirgotājiem nav tik lieli apgriezieni, lai ar samazinātām cenām nosegtu fiksētās izmaksas, tāpēc no viņu viedokļa loģiskāk liekas pacelt un vismaz kautko nopelnīt. Lielveikali jau arī pasīvi nereaģē uz lielāku pieprasījumu, bet paši to veido, kautvai metot pastkastītēs “spamu” par atlaidēm.
Tādi patēriņu veicinoši faktori kā svētki un garas brīvdienas tomēr nav pašu tirgotāju radīti. Tā taču labi zināma, likumsakarība, ka pirms svētkiem, it īpaši, ja tie saskrīt ar garākām brīvdienām, cilvēki diez gan aktīvi dodas iepirkties, un tur pat nav vajadzīgs nekāds spams pastkastītēs.
Nujā, piekrītu, bet tad jāsaprot, vai šie svētki vispār izraisa kautkādas īpašas izmaiņas lielveikalu atlaižu politikā, t.i. vai tiešām tās atlaides ir saistītas ar Lieldienām. Ja tā tas ir, tad droši vien var uzdot jautājumu, kāpēc uz vienādu ārējo notikumu (Lieldienas, Ziemassvētki) lielveikali reaģē nolaižot cenu, bet vietējie tirgotāji palielina. Pilnīgi iespējams, ka lielveikals vienkārši vairāk rēķina līdzi un redz, ka nolaižot olām cenu par 20% tās faktiski pirks 2x vairāk, savukārt vietējam tirgotājam “pēc intuīcijas” liekas, ka cilvēki automātā pirks 2x vairāk olas un kāpēc tad nolaist cenu.
Skatos, ka esi pārprastis, ko esmu domājis ar “vietējiem tirgotājiem”. “Vietējie tirgotāji” šī raksta konsteksta ir domāti Latvijas tirgotāji visi kopā ņemti nevis mazie piemājas veikaliņi.